#JeSuisCharlie, #JeSuisCharley

Inderdaad, ik ben Charley.
Wat is een mooiere manier dan het herdenken van satire dan met satire? Ik heb overwogen mee te doen met de Facebookhype waarbij je met een fotobewerkingsprogramma de hashtag in je eigen profielfoto zet. Dit dan wel met Charley.
Maar ik kies ervoor om liever geen discussie te hebben hierover met mensen die er niet om kunnen lachen. Die net denken “zouden de overledenen hier de humor van inzien?”

Ik ben boos.
Ik ben boos op de extremistische propaganda van welk geloof dan ook en nee hier zeg ik niet mee dat geloven slecht is. Tegendeel, ik vind het iets moois en zolang het iemand rust geeft moet men het zeker doen.
Ik ben boos op het feit dat er mensen dood gaan in de naam van een god, ik kan me niet voorstellen dat zij wat ze gecreëerd hebben elkaar willen zien afslachten. Het moeten wel een stel sadistische lummels zijn als ze daarboven elk een aanhanger als eigen leger aansturen en de wereld als strategobord gebruiken.

Zullen we met z’n allen beginnen met het zeggen “hoi ik ben {naam} en ik houd van jonge puppy omdat ze schattig zijn.” Op het moment dat dat gebeurt weet je zeker dat de ander zegt “Wat gaaf! We hebben wat gemeen!” Gezien het feit iedereen van jonge puppy’s houdt.
Geloof is een geweldig gespreksonderwerp, daar niet van. Maar laten we nou is niet labelen. Laten we nou eens even niet zeggen “Ja ik ben Homo” “Nee ik houd niet van Nederlanders” “Ja ik ben Christen” “Ja geld maakt gelukkig” “Nee dat is niet het beste moraal”
Tuurlijk mag je daar uitgesproken trots op zijn, maar onbedoeld zijn er vooroordelen op deze wereld. Onbedoeld word men dan al terughoudender.

En nu een klein verzoek. Aan jullie allemaal. Het zijn niet “de Moslims” “De Christenen” “De buitenlanders” Die alles doen. Het is niet “De overheid die alles voor ons verneukt”
Het zijn enkele individuen die het gezonde verstand, al is het maar voor even, niet op standje humaan hebben staan. Dat is hun keus. Maar deze individuen zijn niet representatief voor de rest. Wat er ook gebeurd, denk aan de heren van Charlie, zij zijn gestorven met hun meest machtige wapen in de hand zonder ooit iemand lijfelijk toe te takelen. Laten wij dit moraal behouden.

Laten wij allen accepteren wat ieder is en er niet eens meer de nadruk op leggen. Wanneer de nadruk wegvalt hoeven zij die niet willen accepteren er niet eens bij stil te staan.
Zolang we hier met zn allen zijn kunnen we er maar beter het mooiste van maken… En laten we dat met heel veel humor en heel veel pennen doen.

Je suis Charley. Je ne parle pas beaucoup de Français mais assez pour ma introduction.
J’adore les petites chiens. Et toi?

Geef een reactie

